Логіко-математичний розвиток. Старша група

Конспект заняття з логіко-математичного розвитку
для дітей старшої групи


Тема «Новорічні пригоди»

Мета: виявити знання дітей про числа і цифри. Виявити вміння користуватись кількісною і порядковою лічбою, розрізняти геометричні фігури, розвивати уміння орієнтуватися в просторі, називати послідовно дні тижня.

Матеріал:
демонстраційний: сніговики 8 шт.; сюжетні картинки: «Які цифри заховалися», «Що змінилося», «Кого намалював художник», ялинка з геометричними фігурами, цифри, круги кольорові для познач. днів тижня.
роздавальний: цифри, умовна мірка, смужки двох кольорів, кольорові олівці.

Хід

Вихователь.

Добрий день, добрий день ми вітаємось

До гостей дорогих усміхаємось

Усміхаємось всім довкола

Небу, сонцю, квітам, людям

І тоді обов’язково

День до нас привітним буде!

Діти, який сьогодні день?

Який день був учора? Який день буде завтра?

Який перший день? Другий, третій, останній?

А яка зараз пора року? Яка минула?

Яка після зими? Весни?

Скільки є пір року?

А який місяць зараз?

Про грудень кажуть: Грудень зиму починає, а рік закінчує.

Вихователь. А які зимові свята ви знаєте? (Свято Миколая, Новий рік, Різдво).

Сьогодні, діти я хочу розповісти вам про Новорічні пригоди Снігурочки та Діда Мороза.

В казковому лісі, в крижаному палаці Снігурочка разом з лісовими звірятами, – своїми друзями готувала подарунки для дітей, а Дід Мороз вирішив обійти всі свої володіння – перевірити, чи всі дерева вкриті білою сніговою ковдрою, чи все в його зимовому царстві в порядку. А в цей час злі-презлі сестри Віхола та Хурделиця вирішили викрасти Снігурочку та перетворити її на свою служницю. Вони умовили Вітра, щоб він так сильно розкрутив Віхолу і Хурделицю, що весь сніг піднявся із землі і почав крутитися в повітрі. Сніговички-охоронці, яким Дід Мороз наказав стерегти Снігурочку, розбіглися хто куди. І тепер Хурделиця з Віхолою легко могли пробратися до крижаного палацу. Але, ми діти, допоможемо сніговичкам вишикуватися в одну колону і не пропустимо нікого до Снігурочки.

Скільки Сніговиків? Покажіть цифру, яка позначає кількість сніговиків. А чи однакові сніговики, а чим відрізняються? (Гудзиками). Давайте вишикуємо їх від найменшої кількості ґудзиків до найбільшої, і навпаки.

Фізкультхвилинка

Тижня дні на бал зібрались                                         (Крокують)

Та по різному вдягались

Неділя у сукні червоній прийшла               (Руки вздовж тулуба)

В пелюстках троянди цей колір знайшла

А от понеділку сорочку неначе                                   (Руки вгорі)

Позичило сонечко жовтогаряче

Вівторок із сонячним зайчиком грався

Під плащиком жовтим від нього сховався                    (Присіли)

А от середа, легку як пір’їну

На плечі накинула зелену хустину                     (Руки до плечей)

Четвер у хмаринки клубочок узяв

Блакитного светра із нього зв’язав             (Колові рухи руками)

А п’ятниця синю спідницю вдягла

У хвилях морський колір цей віднайшла

Субота костюми усі перебрала

Найбільш фіолетовий уподобала.

Вихователь. А який сьогодні день? Який день був учора? Який день буде завтра. Складаємо квіточку. Гра «Дні тижня».

Снігурочка разом зі своїми друзями в палаці спокійно грається і навіть не здогадується, що ми її врятували.

Друзі Снігурочки граються у «Квача» і весь час міняються місцями. (Дивляться малюнок, називають розміщення звірят).

Заплющіть очка. Що змінилося?

Художник намалював Снігурочці її друзів. Назвіть їх. Скільки їх (Четверо). Кого забув? (Білочку). А скільки б було звірят, якби він намалюва і білочку? (Пятеро).

Вихователь. Поки звірята гралися у «Квача» Снігурочка прикрасила їм Новорічну ялинку. Але в іграшках заховалися цифри. Назвіть їх. А ось іще одна ялиночка. На які геометричні фігури схожі прикраси на ялиночці? Почнемо з верхнього ярусу. Скільки квадратів? Скільки кругів? Які ще фігури ви бачите на нижньому, на середньому ярусі?

Діти, лисичка із зайчиком вибігли у двір, побігали – пострибали у дворі та й побачили свої сліди.

«Мій слід більший, – ні мій – засперечалися зайчик з лисичкою». Давайте, допоможемо їм.
(Виміряємо за допомогою умовної мірки). Жовта смужка то лисиччина, а коричнева зайчикові. На яку найбільше поміститься умовних мірок, той слід і буде більший.



Снігурочка і Дід Мороз дуже вдячні вам за те, що ви так добре допомагали їм.



Математична країна      

 Конспект заняття
     для старшої групи

 Програмовий зміст: продовжувати вчити дітей оперувати цифрами, розв’язувати логічні задачі, визначати суміжні числа; вправляти у прямій та оберненій лічбі; закріплювати знання дітей про геометричні фігури, дні тижня; формувати вміння орієнтуватися у просторі; розвивати у дітей логічне мислення, память, мовлення; виховувати стриманість, колективізм та інтерес до математики.
Матеріал: Д. м.: конверт, талісмани, лялька – Королева, лісові друзі (іграшки), медалі.
Р. м.: цифрові будиночки, лічильні палички, папір з геометричними фігурами, фломастери
                                Хід заняття
Iгровий момент
 - Діти, коли я сьогодні відчинила вікно до нас в групу залетів ось цей конверт  і потрапив мені прямо в руки. Як ви думаєте, що там?  Скажіть, а ви хочете дізнатися, хто його написав? Я теж дуже хочу!
 (Відкриваю, читаю)
Добрий день, діти! Я – Королева незвичайної країни, там багато геометричних фігур, цифр, задач..Знаю, що ви дуже розумні, кмітливі дітки, тому я вас запрошую до себе в гості. Але перш, ніж потрапити до мене, вам потрібно пройти через чарівні зупинки, на яких вас будуть чекати завдання. Виконавши їх, ви отримаєте талісмани, які допоможуть вам дізнатися назву моєї країни. Чекаю зустрічі з вами!
                                                                    З повагою, Королева
 - Ну що ж ви хочете зустрітися з Королевою? Тоді вирушаємо у подорож.  Але постривайте! З нами теж хочуть вирушити і багато чому повчитися  лісові звірята. Візьмемо їх з собою? Та спочатку, щоб знати скільки їх помандрує з нами, потрібно їх порахувати.
Гра “Порахуй”
 - А тепер можемо вирушати!
Зупинка 1 – Логічна (задачі)
От і перша зупинка - Логічна, на якій відкривають нам шлях в країну, ось ці чарівні двері. А що це на них? (замочки)Так. I нам треба їх відкрити за допомогою ключиків. Але сперш потрібно розв’язати задачі, давши правильну відповідь, ми зможемо знайти той ключ, який співпадає з нашим розв’язком і тоді зможемо відкрити двері. Тому будьте дуже уважні, адже якщо ми зробимо помилку, ключ не підійде і ми не зможемо подорожувати далі. Отож, слухайте!
1.    Три руді лисиці,
     Грались на травиці.
   З них одна сховалась,
   Скільки їх зосталось? (2)
2.    Купила в крамниці сестричка,
    Сім метрів шовкової стрічки.
   Три мені віддала,
  А скільки ж собі узяла? (4)
3.Вісім спілих грушок
 На гілочці годайдались,
Три грушки зїв Павлушка,
То скільки груш зосталось?(5)
-       От ми і справились з першим завданням. А отже отримуємо перший талісман. Нашим лісовим друзям дуже сподобалось розв’язувати задачі, тому вони з великим задоволенням ідуть з нами далі.
Зупинка 2 – Сусідня (будиночки з цифрами)
-       А на цій зупинці ми з вами зустріли не звичайні, а цифрові будиночки. В них мешкають цифри, які зовсім не знають своїх сусідів. I Королева дуже хоче, щоб допомогли цифрам. Допоможемо?

-       От, які ми молодці, допомогли цифрам розібратися з сусідами, та й не тільки вони, а й звірі, тепер знають, які сусіди можуть мешкати ось в таких будиночках. А за виконане завдання ми отримуємо другий талісман.
Зупинка 3 – Тижнева (дні тижня)
-       На цій зупинці, Королева хоче перевірити нас. Вона хоче дізнатися, на скільки добре ми знаємо дні тижня. Будьте уважні!
Вранці ми із добрим ділом
День вітали..(Понеділок)
Ніченька минула скоро,
Трудовий іде..(Вівторок)
За ним спритна, молода
Поспішає..(Середа)
А четвертий день тепер,
Називається..(Четвер)
Діло добре ладиться,
Як настане..(П’ятниця)
Дома скрізь кипить робота,
Як почнеться день..(Субота)
А субота з хлібом – сіллю,
Привела сестру..(Неділю)
-       А хто назве їх по порядку?
-       Який сьогодні день?
-       А який був вчора?
-       А який буде завтра?
-       Молодці! Гляньте, як наші друзі радіють, тому що, чесно кажучи, багато хто з них плуталися в днях, а тепер вони раді, бо разом з нами, вони вивчили їх напам’ять. А за виконане завдання, ми отримуємо третій талісман.
-       Ну що, я думаю зараз саме час всім нам відпочити, тому що стомились не тільки ми, а й наші лісові друзі, вони так з нами працювали, що стомили свої лапки.
Фізкультхвилинка
   Раз, два! Пострибали!
Три, чотири! Знову стали!
Лапки вліво, лапки вправо,
Лапки вгору підняли.
Всі тихесенько присіли,
Потім знову підвелись.
Покрутились, звеселились,
Усміхнулись!
Й за науку знов взялись!
Зупинка 4 – Геометрична (папір з геометричними фігурами)
-       А на цій зупинці, нас чекають геометричні фігури. Вони теж, як ми з вами мають своїх друзів і вони завжди разом одне з одним. Але  з ними трапилась біда, вони не можуть знайти один одного і хочуть, щоб ми їх не тільки знайшли, а й побудували з них не звичайний, чарівний будинок.
-       Ось, які чудові будиночки в нас вийшли. Фігури знайшли одне одного. Стали на свої місця. А наші лісові друзі, вдячні за такі прекрасні будиночки. Отже, за виконане завдання ми отримуємо четвертий талісман.
Зупинка 5 – Просторова (лічильні палички)
-       Діти, ви не забули до кого ми йдемо в гості? Але ж якщо вона нас запрошує до себе, то й ми повинні будемо покликати її. Та ми ж знаємо шлях,зупинки, доріжку по якій повинні йти, а Королева – ні. Для того, щоб вона до нас потрапила, нам потрібно їй показати маршрут до нашого садочка. Отож, я називатиму кількість паличок і напрямок у якому їх потрібно покласти(викладаємо доріжку з лічильних паличок)
1п. – вправо
1п.  – вгору (прямо)
1п. – вправо
1п. -  вгору
1п. – вліво
1п. – вгору
2п. – вправо
1п. -  вниз
1п. -  вправо
-       Молодці! Наша Королева точно не заблукає і швидко знайде дорогу. А наші друзі, дякують нам, адже навчилися знаходити потрібний маршрут. За нашу вправність, ми забираємо останні – пятий талісман.
Підсумок
-       От і виконали ми всі завдання Королеви, зібрали всі талісмани, а тепер давайте ж дізнаємось, як же зветься країна, в якій мешкає Королева. Відкриємо наші талісмани..МАТЕМАТИКА
-       То як зветься ота не звичайна, чарівна  країна? (математика)
-       А тепер час зустрітися з Королевою.
-       Королева:Я чекала зустрічі з вами!Змогли мене переконали, що ви дійсно дуже розумні дітки. За вашу сміливість і знання, дарую вам, як найкращим знавцям математики, ось такі медалі. А лісовим звірятам теж дарую медалі, за те, так цікавляться математикою. Нехай розкажуть своїм лісовим мешканцям, що мандрували пізнавальними зупинками, а головне те, що не просто мандрували, а й багато чому навчилися в цікавій країні, яка зветьсяМатематикою







Конспект заняття з логіко-математичного розвитку «Подорож в математичні джунглі» для старшого дошкільного віку


Спрямованість змісту ( логіко- математичний розвиток)
Вікова група (старший дошкільний вік)
Тема : Подорож в математичні джунглі
Завдання : формувати у дітей інтерес до математики. Створювати ігрові умови для розвитку уваги , пам’яті , кмітливості. Виховувати самостійність, вміння працювати вдвох , планувати свою діяльність, творчо виконувати завдання.
Матеріал :іграшки- звірі, дидактичні ігри: «Знайди сусідів» , «З купинки на купинку», «Відкрий замок», « Знайди колір своєму дню».
ХІД ЗАНЯТТЯ :
Діти , подивіться, які гості до нас завітали. Привітайтеся.
Вліво, вправо оберніться,
Один одному всміхніться.
З доброю, лагідною усмішкою
Можна розпочати наше заняття.
Сьогодні у нас незвичайне заняття. Ми вирушаємо у цікаву мандрівку в математичні джунглі і зустрінемося з її мешканцями. Живуть тут числа і цифри , геометричні фігури і наші незмінні супутники дні тижня.
На минулих заняттях ми з вами вивчили багато тем , і щоразу нам допомагали казкові герої. Сьогодні разом з мешканцями джунглів ми закріпимо вивчений матеріал.
Шлях до джунглів лежить через зупинки , непрохідні стежинки , галявинки.
  1. Галявинка «обчислень»
  2. Галявинка «геометрична»
  3. Галявинка «відпочинь»
  4. Галявинка «розумників»
В дорозі можуть трапитися деякі труднощі, можливо підстерігатиме небезпека. Але нашими помічниками будуть уважність, кмітливість, взаємодопомога. То ви готові до того , чи не злякались ? (Готові , не злякались.)
Молодці! Вирушаємо в дорогу. А щоб було веселіше ,давайте візьмемо з собою в дорогу гру «Відповідай швидко і правильно»
Цукор солодкий, а сіль …
Слон великий, а мишка …
Дерево високе,а куіщ …
Міст широкий, а лінійка …
Ніж короткий, а шабля …
Зрештою ми дісталися до першої зупинки яка назавається (діти читають) Вихователь.
Живуть тут цифри і числа та мешкають добре знайомі нам звірі. Вони такі пухнасті і приязні. Давайте назвемо їх.
Діти називають : лев Сімба, мавповча Чі-чі, папуга Гриша, ведмідь Балу, удав Каа.
Вихователь :
* Скільки звірів у нас ?
* На якому місці стоїть? (відповіді дітей)
Ці звірі як і ми люблять гратися в піжмурки. Давайте з ними і пограємося.
Ви заплющете очі, а хтось із звірів заховається.
Проводиться гра «Піжмурки»
Ці звірята ніколи не бачили весни і її запашних квіточок. А чому слоненятко не бачило весну? Відповіді дітей (тому що в джунглях завжди літо.)
*Діти, назвіть які весняні квіточки ви знаєте ? (відповіді дітей).
Діти, зробіть гарну клумбу. Візьміть по одрій квіточці. На кожній квіточці цифра. Я пропоную погратися в гру «назвіть сусідів» Я буду називати квіточку і цифру на ній, а сусіди цієї квітки повинні відгукнутися.
Вихователь :
Ось ми і потрапили на другу галявину, яка називається (діти читають "геометрична").На цій галявині на нас чекає інтелектуальне кафе. Для того ,щоб потрапити в ньго нам потрібно оплатити вхід.
Сьогодні ця плата інтелектуальна. Кожен з вас повинен проявити знання про форму, колір, величину під час дидактичної гри «Відкрий замок»
Кожний із вас отримує набір замків (більший, менший, найменший) однакового кольору і набір відповідних геометричних форм однакового кольору ,але різних за формою і розміром. Слухайте уважно!
Завдання : потрібно правильно співвідносити за кольором і розміром геометричну форму на замок. Тож не забувайте орієнтуватися на колір замка і отвору на ньому. Умова: виграє той, хто спритно і правильно справиться з поставленим завданням.
Молодці, ви вважаєте що справилися з завданням ? (так)
Оце і є плата за вхід. Ви отримали квиток. Підійдіть до столу замовлень. Щоб ви хотіли отримати в меню ?
Відповіді дітей :(геометричний салат , фірмове тістечко ,трьохшарове желе.) Діти_ виконують завдання з різних геометричних фігур.
Вихователь:
Які геометричні фігури використали в своїх блюдах ?
А тепер пропоную вам хвилинку самообслуговування (математичні цікавинки та таємниці, де кожен із вас повинен проявити математичні знання.
  1. Які бувають кути ? (гострі, прямі, тупі)
  2. Яка фігура має найменше кутів ? (трикутник)
А найбільше кутів? (многокутник)
  1. Які бувають лінії ? (криві, прямі, ламані)
Що за лінія , що має початок , а не має кінця ? (промінь)
  1. Які фігури не мають ні кутів, ні сторін ? (коло, овал)
Добре ми сьогодні попрацювали, відпочивали , але підійшов час залишати кафе.
 Вихователь :
Нарешті галявина «відпочинь» Тож давайте відпочивати. Я буду показувати вам цифру, а ви виконувати дії відповідно цифр.

Скільки раз ногою тупнем (4)
Скільки раз руками хлопнем (5)
Ми присядем скільки раз (60 І нахилимось а цей час (7)
Ми підплигнем рівно стільки (8)
Ай да рахунок ! Гра і тільки.
Подуєм на плече,
І на друге будем дути,
Бо сонечко пече, а вітерця не чути.
Подуєм на животик
Мов трубочка стане ротик
Тепер подуєм на хмаринки
Піднімем вітер, і який
Насунулися чорні хмари
Пішов дрібненький дощик (кап, кап)
Ми сховалися під кущик.
Скоро сонце виглянуло. Ми знову рядком пішли по джунглям. Подорожуємо далі.
Ось ми і дісталися останьої зупинки “Розумників» Якщо це джунглі, то хто ці розумники? (розумні звірі)
Давайте поміркуємо, в чому проявляється їхній розум? (вони добувають собі їжу, добре полюють)
Вірно, вони хорошо орієнтуються в частинах доби. Тож давайте покажемо звірятам свої знання. Згодні?
Діти, отже ми з вами частинка того, серед чого живимо. Ми вже навчилися орієнтуватися в часі і просторі. По чому можна визначити, яка частина доби? (по комахам, по рослинах, по сонцю)
Сонце сховалось? (вечір)
Сонце зійшло? (ранок)
Сонце стало серед неба? (день)
А тепер давйте наділимо людськими і казковими якостями кожну частинку доби.
Ким тепер стане ранок ? (ранок стане маленьким лісовичком)
Ким стане день:? (хлопцем красенем у золотій короні)
А вечір? (турботливим дідусем)
А ким стане ніч? (красунею чарівницею і старенькою бабусею)
Вихователь. А зараз використовуючи коротенькі образи-етюди розкажіть про: маленького лісовичка, дня-красеня, дідуся вечора, красуню чарівницю.
(діти описують кожну частину доби.)
Вихователь: пропоную погратися в гру «добери колір своєму дню»
Завдання : доберіть якийсь колір, щоб можна пошити вбрання вашому дневі, й поясніть ,чому ви обрали саме цей колір.
(діти виконують завдання)
Молодці, гарно ви справилися з цим завданням.
Підсумок.
Мандрували, в джунглях побували
Хоча цікаво було там
Та пора додому нам.
На якій галявині вам найбільше сподобалось?
На яку галявину ви хотіли повернутися?
На якій галявині було найважче?
Пропоную вам домашнє завдання : вдома кожен з вас складе і зашифрує маршрут, по якому ми здійснимо наступну подорож.















Подорож до Королеви Математики
Конспект заняття для старшої групи
Мета: продовжувати вчити складати і розв’язувати приклади за малюнком. Поглибити знання дітей що до послідовності днів,які складають тиждень. Закріпити пори року,назви місяців. Вправляти у порядковій лічбі парами,трійками. Розвивати вміння орієнтуватися на аркуші паперу, виконуючи графічний диктант. Формувати вміння групувати предмети за певними ознаками,визначаючи ці ознаки та орієнтуючись за схемою. Формувати самостійність у пошуку відповідей,спонукати дітей помічати недоліки в роботі однолітків,виявляти взаємодопомогу, виховувати кмітливість та допитливість.
Хід заняття
I -Діти,послухайте загадку:
« Сім братів віком рівні,а іменами різні.» (Дні тижня)
-Скільки всього днів тижня? Хто хоче назвати?
-Який перший? Сьомий? П’ятий?
-Середа яка по-порядку? А субота?
-Який сьогодні день тижня? Який він по-порядку? (Вівторок)
-Яке у вівторок перше заняття? (Математика)
-Сьогодні королева Математика запрошує нас до свого королівства. Скажіть,а навіщо нам потрібна математика?
-Тоді давайте виконаємо декілька її завдань,щоб перевірити свої знання. Перше про що вона хотіла би дізнатись – чи знаєте ви пори року.
-Яка зараз пора року?
-Скільки усього пір року? Назвіть їх.
-А скільки місяців у кожній порі року?
-Назвіть осінні,зимові,весняні та літні місяці.
-Скільки усього у році місяців?
-Як швидко їх можна порахувати? (Трійками)
-Королева Математика хотіла би перевірити чи всім вистачить завдань на столах.
-Станьте парами, як швидко можна порахуватись? (Парами)
Рахуються парами.
Королева Математика пропонує вам нові завдання. (Діти сідають за столи)
II Наступне завдання від королеви: 
Складання прикладів за малюнками.
-Які математичні знаки потрібні для рішення прикладів?
-Коли ми використовуємо знак «+» ? ( Коли виконуємо додавання,або збільшуємо кількість)
-А коли використовується знак «-»?( Коли віднімаємо,або зменшуємо)
-Який ще знак нам потрібен? (=)
-Королева Математика хотіла би вам нагадати правила додавання та віднімання.
-Щоб виконати додавання,треба до частини додати ще частину і знайти ціле.
-Щоб виконати віднімання треба від цілого відняти частину і отримаємо частину.
-Хто зображений на малюнку?
-Скільки було кошенят?
-Скільки прибігло? Яку дію необхідно виконати щоб дізнатися скільки їх усього стало?
-Чому ви вважаєте що слід додавати?
-Як можна це записати у вигляді прикладу?
- Складемо приклад за наступним малюнком.
- Скільки пташок було в годівниці?
- Скільки полетіло? Яку дію необхідно виконати щоб дізнатися скільки їх залишилось? Відлетіли всі пташки чи частина? Як знайти другу частину,якщо ми знаємо скільки було усього пташок?
-Чому ви вважаєте що слід віднімати?
-Як можна це записати у вигляді прикладу?
- А тепер виконайте самостійно завдання які у вас на столах.( Складання прикладів за малюнками) (Вихователь перевіряє правильність виконання та пропонує перевірити один одного)
- Королева Математика задоволена вашою роботою і вона вирішила запросити вас на прогулянку у «Геометричний ліс», але перш ніж ми туди підемо,вона хотіла би щоб ви дізналися хто в ньому живе.
« Хто у лісі живе»-- графічний диктант.
-Рухайтесь від крапки за схемою.
Вихователь пропонує допомогти один одному. ( Дітям які впоралися раніше інших пропонується розфарбувати малюнок)
-Як ви гадаєте,хто у лісі живе?
-Так, це Лісовичок. Він запрошує нас на лісову галявину.
Фізхвилинка 
III «Допоможемо Лісовичку садити дерева»
У Геометричному лісі ростуть дерева різної форми,розміру та кольору. Лісовичок пропонує вам взяти саджанці (геометричні фігури) та посадити їх у три алеї:
1 алея- дерева, які не мають кутів,великі за розміром,червоно та жовтого кольору.
2 алея – дерева, які мають чотири і менше кутів,маленькі за розміром, синього і зеленого кольору.
3 алея – дерева,які мають п’ять і більше кутів,великі за розміром,жовтогарячого та фіолетового кольору.
-Подивіться з переду алеї вказана схема,посадіть своє дерево до потрібної алеї.
Чому ти посадив своє дерево на цій алеї?
-Лісовичок вам щиро дякує за допомогу.
-Королева Математика залишилася задоволеною вашими знаннями та вмінням. Але вона хотіла би запитати у вас…
IV -Які завдання вам більше сподобалися?
-А які завдання було виконати складніше?
-Кому допомагали сьогодні на занятті?






Цікаві задачі і завдання з математики
1. В дзеркало Оля
Поглянула в групі,
Скільки дівчаток з’явилось?

2. Два півники, два півники
У саду в’язали віники.
Дві курочки, дві курочки
Підмітали ними вулички.
Ти назвеш мені число:
Скільки всіх курей було?

3. Яка сходинка буде середньою на східцях з 8 сходинок?

4. Знайди число 7 у поданих словах: осінь, зовсім, просинь, усім, посів, передовсім, сірий, сім¢я, кросівки, вісім.

5. Влітку дятел–швець спішив –
Чобітки на зиму шив
І складав їх у мішок
Для звіряток і пташок:
Совам – 6 чобітків,
Іще 4 – для вовків,
2- для синичок.
Підскажіть мені, щоб я повірив:
Скільки дятел взув пташок та звірів?

6. Яка цифра об’єднує райдугу, музику, дні тижня?

7. Знайди якомога більше «трійок» у поданих словах: трап, стригти, сестри, гострити, Петрик, постріл, хитрий, настрій, тривога, старт, Дмитрик, ватра, вітрина, майстри, стриже, тритон, люстра, гетри, Стрий, трикотаж, струмінь.

8. Розділи чобітки.  Двом котикам мама Киця купила чобітки, однак за розміром вони їм не підійшли. Тоді Киця запропонувала їх півникам. Скільки півників можуть взути ці чобітки?

9. Індики в черевиках
П’ятеро індиків
Бігло в черевиках.
Скільки черевиків
У п’ятьох індиків?

10. У Юрка сьогодні день народження. Він молодший за свою сестру, якій виповнилось 7 років. Скільки років може бути Юркові?
11. В Олесі було три ляльки: Ганнуся, Марійка та Оля. Кожна з них жила в одному з трьох будиночків.
Перша хатка була з високим дахом і маленьким вікном, друга хатка – з високим дахом і великим вікном, а третя – з низьким дахом і великим вікном. Ганнуся і Марійка жили в хатках з великим вікном, а Марійка і Оля – у хатках з високим дахом.
Потрібно відгадати, в якій хатці живе кожна лялька.

Летіли гуси, а назустріч їм – гусак. «Добридень, десять гусей!» – мовив він. «Ні, нас не десять. Якби ти був з нами, та ще двоє гусей, тоді було б десять», – відповіли гуси. Скільки летіло гусей?

Білочка принесла шишки та горішки, всього чотири плоди. Горішків було більше, ніж шишок. Скільки шишок і скільки горішків принесла білочка?

Надворі гралося 5 дітей. Коли двоє хлопчиків пішло додому, то серед дітей, які залишилися, більше стало дівчаток. Скільки спочатку гралося дівчаток і скільки – хлопчиків?

Хитрі запитання
Скільки днів сонце не світить взимку?
Хто більше важить: три зайці чи один слон?
На одній нозі півень важить 4 кілограми. Скільки важитиме півень на двох ногах?
Скільки днів на тиждень сова полює на мишей?
Що стоїть між числами 2 і 8?
Яке колесо під час руху не обертається?
На столі лежало 5 яблук. Одне Даринка розрізала на чотири частинки. Скільки яблук залишилось на столі?

Світланка і Василь прийшли вранці в групу, а там уже було 4 дівчат. Скільки дівчат стало у групі?
У бабусі Олени були: кіт Моряк, собака Дружок, онука Леся і онук Денис. Скільки всього онуків у бабусі?
Дідуся звати Григорій Васильович, його онука – Андрій Віталійович. Як звуть батька онука?
Одне яйце можна зварити за 4 хвилини. За скільки хвилин можна зварити три таких яйця?
У коробці було 2 червоних і 2 зелених олівці. Художник узяв 3 олівці. Скільки олівців кожного кольору могло бути у художника?
Чебурашка, крокодил Гена і Шапокляк чекали поїзда 3 години. Скільки годин чекав поїзда кожен з них?
Пара коней побігла 6 км. Скільки кілометрів пробіг кожен кінь?
Мама дала Сергію 4 сливи, 5 помідорів і 2 цукерки. Скільки фруктів мама дала синові?
Як розділити три картоплини порівну між чотирма дітьми?
На столі стояло 3 кухлі з молоком. Кіт випив один кухоль молока. Скільки кухлів залишилось?
У садочок  йшло 7 дівчаток. Назустріч їм – 2 хлопчика. Скільки дітей ішло в садочок?
Скільки кроків зробить горобець за сім років?
















Заняття з математики

старша група

Тема: Контрольне заняття.
Мета: Виявити рівень знань дітей з математики за вивченими темами. Закріпити вміння дітей рахувати в межах від 1 до 10. Вправляти у порівнянні двох груп предметів та встановлені рівності між ними. Закріпити вміння розрізняти геометричні фігури за їх властивостями та назвою: круг, квадрат, трикутник. Порівняння смужок за довжиною та шириною. Закріпити назву кольорів і вміння визначати на дотик з якого матеріалу виготовлений предмет. Виховувати увагу, самостійність, витримку, звичку до самоконтролю.
Матеріал:
 Демонстраційний: Набір цифр від 1 до 10, металофон, геометричні фігури, умовні міри, предметні картки, дрібні іграшки.
Роздавальний матеріал: картки з цифрами, дві смужки для викладання предметних карток, різні за довжиною та шириною смужки, геометричні фігури, предметні картинки.
1. Організаційний момент.
Привітання
Вихователь: Добрий день, шановні діти!
                      Вправо-вліво поверніться,
                      Одне одному всміхніться
                      А дню ясному вклоніться.
Свій день завжди починайте з усмішки, і тоді у вас буде все гаразд, бо від неї всім стане тепліше. Даруйте всім свої посмішки і нехай всі посміхаються вам.
-         Діти, зараз у нас заняття з математики.
2.Мотиваційний момент.
( Стук у двері. Заходить Курочка-Журочка та плаче).
Вихователь: Добрий день Курочко-Журочко! Чому ти така засмучена та ще й плачеш?
Курочка: Як мені не плакати, коли Скрекотуха забрала у мене моїх маленьких діток, а мені залишила листа якого я й прочитати не можу. Діти, допоможіть мені будь-ласка!
Вихователь: Ну, звичайно ми тобі допоможемо.
Курка: А ви знаєте як звуться мої маленькі дітки?
Діти: Курчата.
Вихователь: Ми навіть можемо тобі довести це.
(Діти складають розповідь-опис).
Курчат висиджує квочка. Вони вилуплюються з яйця. Тіло курчат складається: з голови, на якій розміщені очі, дзьоб, вуха яких не бачимо, бо вони заховані під пухом, з тулуба, на якому є крила, хвіст і лапки. Курчата люблять їсти черв’яків, подрібнені зерна пшениці та кукурудзи, а ще щипають травичку.
Квочка: Так, бачу ви все знаєте про моїх діток, а ще якщо виконаєте ці завдання, то знайдете їх обов’язково.
3. Основна частина.
Активізація діяльності дітей через гру
Вихователь: (читає лист ) Розв’язати слід завдання не прості, а математичні! Виконавши їх ви врятуєте десятьох курчат
1. Гра «Квочка та курчата»
( Порядкова лічба в межах десяти).
Вийшла курка за поріг
Прогулятись у дворі
Слідом – хлоп’ята, дівчата –
Жовті курчата.
Квочка їм: « Кудах-тах,тах,
Не ховайтеся в кущах.
Де ви, скільки вас?»
2. Гра « Скільки зерняток?»
( Гра на розвиток уваги).
Вихователь стукає по металофону. Дитина слухає і каже скільки разів простукав вихователь, щоб визначити кількість зерняток.
3. Гра « Оплески»
Дитина має плеснути в долоні стільки разів, скільки предметів знаходиться на столі.
4. Гра «Яке число промайнуло?»
Вихователь, рахуючи кожен раз до 10-ти навмисне пропускає якесь число. Дитина відповідає яке число пропущене.
5. Завдання.
Робота з смужками на повторення порядкової лічби від 1 до 10.
Вихователь: Діти на ваших столах дві смужки. На верхню смужку викладіть десять ялинок, а на нижню дев’ять Сонечок – жучків
-         Чого більше і на скільки ? (Відповідають діти).
-         Як зробити, щоб їх кількість стала рівною? (Відповідь дітей).
-         Так, додати одне сонечко.
Робота на одній смужці.
А тепер, замініть на смужці одну ялинку і знайдіть цифру якою позначаться кількість предметів на смужці.
Діти знаходять цифру один.
Це один, чи одиниця,
Дуже тонка, наче спиця.
-         Додайте ще одну ялинку. Скільки їх стало? (Дві ялинки).
-         Знайдіть цифру два, яка позначає кількість предметів на смужці.
Діти: Це наступна цифра двійка,
          В неї шия, наче лійка.
          Ще й хвостом своїм виляє,
          Наче землю підмітає.
-         Додайте до двох ялинок ще одну і так само знайдіть цифру яка позначить кількість предметів на смужці. Скільки їх стало? (Три).
-         Ось і трійка виступає,
-         Таємницю розкриває:
-         Глянь на подив дітвори
-         З двох карлючок вийде «три».
Додаванням по одному предмету викладаємо на смужці десять ялинок.
Кожну наступну дію вихователь супроводжує запитанням:
Скільки ялинок стало на смужці? Діти відповідають на запитання з декламуванням віршів про кожну цифру.
Цифра 4
Гострий лікоть у четвірки,
Як зачепить буде дірка.
Цифра 5
Дуже любить танцювать
На папері цифра «п’ять».
Вправо руку простягнула,
Вліво ніжку повернула.
Цифра 6
Цифра шість немов замок
Знизу круг, вгорі – гачок.
Цифра 7
Цифра сім, як кочерга
В неї, бач одна нога.
Цифра 8
Цифра вісім - два кільця,
Без початку, без кінця.
Цифра 9
Цифра дев’ять, чи дев’ятка –
Наче в цирку акробатка,
Сторчака перевернеться
Зразу на шість обернеться.
Цифра 10
Нуль у світі значить мало,
Та як поруч одиниця,
То десятка з них вже стане.
Фізкультхвилинка (імітація рухів).
Ми шукаємо всі дошки (нахили тулуба)
Без сучків, щоб були плоскі.
Щоб чотири усі боки
Дуже рівні були.
Дошки взяли, обстругали (показ руками)
Із боків їх підрівняли.
Розпилили їх пилою
І уклали всі стопою.
Цвяхи взяли, постучали,
По кутках їх забивали.
Зліва – стук, справа – стук,
І по переду – тук, тук.
Тук, тук – молоток
Ми будуєм  новий дім
Виріс дім, великий дім –
Це шпаківня для шпаків.
6. Гра «Весела лічба».
Під кущем, уздовж ріки
Оселилися жуки:
Син і донька, батько й мати,
Спробуй всіх порахувати.
Скільки всього жуків? (чотири)
У Наталки – лялька Оля,
Плюшевій ведмедик – в Колі,
Котик – у Марійки,
Мотрійка – у Надійки.
Коник – у Андрійка
Скільки іграшок разом?
Скільки іграшок у дітей разом (п’ять).
7. Гра «Четвертий зайвий».
Розглядаємо малюнки на яких зображено чотири предмети, один з яких зайвий. Визначити який і пояснити чому. Наприклад: яблуко, груша, слива, лялька. Тут зайвий предмет лялька, тому що це – іграшка, а яблуко, груша, слива – це фрукти.
8. Гра «Сонечко в хатинці».
- Діти, до вас прилетіли сонечка на крильцях яких є крапочки.
Вони вилетіли із своїх будинків, а тепер не можуть їх знайти. Давайте допоможемо їм знайти свої домівки. Кількість крапочок на крилах жуків різна. Вона відповідає номеру будинку, з якого вилетіли сонечка. Залежно від кількості крапочок знаходимо будинок з відповідним номером (цифрою).  
Діти виконують завдання.
- А тепер, розглянемо будиночки. Які геометричні фігури використали Сонечка, для будівництва своїх будинків?  (круг, квадрат, трикутник).
- Назвіть цифри написані в кружечках та побудуйте цифровий ряд з будиночків (лічба в прямому та зворотному порядку).
- Сонечка ходять один до одного в гості, але доріжки що ведуть до їх будинків різної довжини та ширини (порівняння способом прикладання). До якого сонечка найкоротша доріжка?
Вихователь: діти ви сьогодні були молодці, бо справились з усіма завданнями Скрекотухи і тим самим врятували курчат і повернули їх рідній матусі.
Квочка: Малята, я хочу вас дещо запитати. Чи не могли б ви моїх діток навчити так вправно рахувати як ви, щоб вони ніколи не губились?
Вихователь: Звичайно навчимо. Так дітки?

Бо діти наші чуйні, добродушні і завжди прийдуть на допомогу тим, хто її потребує.












Немає коментарів:

Дописати коментар