Дидактичні ігри


Граючись навчаємось. Дидактичні ігри для дітей
дошкільного віку
                                   Чарівна галявина


Мета. Вчити дітей відповідати на запитання вихователя за змістом зображення зв’язними фразами з двох-трьох слів; збагачувати словниковий запас; називати предмети, описувати їх за величиною, формою, кольором; виконувати завдання за вказівкою вихователя. Розвивати дрібну моторику рук, пам’ять, мислення, увагу. Виховувати старанність, викликати інтерес до гри та позитивні емоції.
Обладнання: ігрове поле із зображенням сонячної галявини (зображення ялинки та квітів мають отвори –вкладки; зображення будиночка, яблуньки мають основи для накручування кришечок; сонечко має промінці – дротики, на які нанизані намистинки – сонячні зайчики). Вкладки різної форми, величини, кольору (трикутної форми для ялинки, круглої для квітів), намистинки жовтого кольору, кришечки – яблучка, квіти різного кольору та прикраси для будиночка.
Хід гри
Варіант – 1
Вихователь пропонує дітям уважно роздивитися галявину.
– Що ви бачите на галявині?
– Покажіть будиночок. Що є біля будиночка?
– Якої форми дах, віконце, віконниці?
– Якого вони кольору?
Вихователь пропонує добудувати будиночок і прикрасити його кружечками-кришечками:
– Прикрасимо будиночок кружечками червоного кольору (синього, різних кольорів).
                          Кожній речі – своє місце



Мета. Вчити дітей класифікувати речі за призначенням, правильно орієнтуватися у просторі.Формувати вміння діяти за зразком та правилами. Розвивати спостережливість, зв’язне мовлення, зорову пам’ять, увагу, логічне мислення. Виховувати охайність, дбайливе ставлення до предметів ужитку. Прищеплювати навички самообслуговування.
Обладнання: 4 великі малюнки із зображенням посуду на кухні, одягу у шафі, взуття та іграшок на полицях; 4 великі малюнки із пустими полицями; предметні малюнки із зображенням одягу, аксесуарів, взуття, посуду та іграшок.
Хід гри
Варіант 1
Ведучий роздає гравцям предметні малюнки із зображеним на них одягом і взуттям, а вони повинні «поставити» взуття на полицю та «повісити» одяг у шафу.
Ускладнення.
За кількістю взуття та одягу діти визначають кількість та стать людей, які живуть у квартирі. Діти визначають одяг для дітей і дорослих, називають елементи одягу, складають описові розповіді, загадки.
                                             Дари осені



Мета. Вчити дітей класифікувати овочі, фрукти та ягоди. Розвивати спостережливість, зв’язне мовлення, логічне мислення. Виховувати шанобливе ставлення до старших.
Обладнання: картки із зображенням двох каструль різного кольору; маленькі картки із зображенням
овочів, фруктів та ягід.
Хід гри


Ведучий пропонує вибрати картки із зображенням овочів та фруктів, які потрібні для приготування компоту і борщу для всієї сім’ї, поки матуся на роботі. Картки продуктів для компоту викладаються біля зеленої каструлі, для борщу — біля червоної. Діти пояснюють свій вибір.

Ускладнення.
З дітьми високого рівня розвитку закріпити послідовність «закладання» овочів у борщ. Діти розказують, які ще страви можна приготувати з цих овочів та фруктів.
                       
 Жива та нежива природа
Мета: збагатити знання дітей про об’єкти живої та неживої природи, учити розрізняти їх; виховувати пізнавальний інтерес до природного оточення.
Обладнання: картки із зображеннями різних природних об’єктів (коли малюки навчаться добре орієнтуватися у грі, можна не використовувати наочний матеріал: діти граються, сприймаючи інформацію виключно на слух).
   Дорослий нагадує малюкам, що природа буває живою (звірі, птахи, риби, комахи, рослини, гриби) та неживою (ґрунти, вода, небесні тіла тощо).
В и х о в а т е л ь
Всі тварини: звірі, птахи,
рибки, плазуни, комахи;
Всі рослини, любі діти:
мох, кущі й грибочки, квіти,
І дерева, і трава —
Це природа все жива.
Ну а нежива природа —
Це усі на світі води,
Сонце, ґрунт, земля, повітря —
Все, що для життя потрібно.
   Діти стають півколом перед вихователем. Педагог називає ряд слів, а дошкільнята, залежно від того, який об’єкт природи названий, виконують певні рухові дії. Наприклад, якщо вихованці чують слово, яке означає об’єкт живої природи, вони піднімають руки вгору; якщо йдеться про неживу природу — ставлять руки на пояс.
Варіанти слів для гри
Хмара, дубок, зірка, пісок, жабка, ластівка, калина, місяць, метелик, яблуко, світло, зайчик, глина, горобець, сонце, айстра.
  Усі помилки, допущені окремими дітьми під час гри, одразу обговорюються всією групою та виправляються.


Чарівні пори року
   Мета: закріпити в дітей уявлення про осінь, зиму, весну, літо та їх прикмети; учити уважно слухати дорослого; розвивати вміння емоційно сприймати та доповнювати інформацію про пори року; виховувати об’єктивне ставлення до сезонних змін у природі.
   Обладнання: пейзажні малюнки або слайди «Пори року».
 На початку гри діти розглядають ілюстративний матеріал і з’ясовують, що кожна картинка відповідає певній порі року. Вихователь читає речення, спонукаючи малюків закінчувати вислів назвою пори року.
Мовленнєвий матеріал для гри
   Коли листячко на деревах змінює колір та опадає, дозрівають фрукти й овочі, часто йдуть дощі, відлітають у вирій птахи,— значить, надворі … (осінь).
   Якщо дуже холодно, йде сніг, тріщить мороз, завиває хуртовина,замерзає  річка,— значить, настала … (зима).
   Якщо теплішає, тане сніг, біжать струмочки, виростає молода травичка, розпускаються дерева, з’являються перші квіти,— це прийшла до нас … (весна).
   Якщо надворі дуже жарко, спека, сонце стоїть високо, всюди зелень і квіти, дозрівають жито та пшениця на ланах, люди купаються в річці, збирають ягоди,— до нас завітало … (літо).
   Малюки можуть доповнювати ознаки пір року (спираючись на власний досвід або наочний матеріал).
   Можна провести «гру навпаки»: педагог просить дітей розказати про обрану ними пору року, використовуючи попередньо опрацьований матеріал. 
                              Золота та пізня осінь
   Мета: формувати в дітей уявлення про зміни в природі протягом осінньої пори; розвивати спостережливість та уважність, виховувати інтерес до живої природи.
   Обладнання: пейзажна картина або світлина «Золота осінь». Гру проводять пізньої осені. Педагог просить дітей подивитися у вікно, а потім звертає їхню увагу на ілюстративний матеріал.
В и х о в а т е л ь
Пізня осінь. Все дощить.
В небі сонечка немає.
Чорний ліс сумний стоїть,
Голий, без листви дрімає…
Запитання для гри
Зараз у нас осінь золота чи пізня? (Пізня.)
А на картині (фото) яку ми бачимо осінь? (Золоту.)
   Ранньої осені дерева були пишними, красивими, вкривалися позолотою. А тепер? (Дерева стоять голі, безлисті, чорні.)
   Раніше трава була зеленою, тільки починала жовтіти, а яка вона зараз? (Зараз травичка зовсім суха, жовто-сіра.)
   Ранньої осені небо часто було ясним, сонячним або малохмарним, укритим легкими білими хмаринками; а яка тепер погода? (Тепер погода хмарна, небо сіре, сонечка не видно.)
   Ранньої осені ви одягалися в легкі плащики, тоненькі шапки й курточки-вітровки, а взувалися в черевички. Як змінилося ваше вбрання зараз, коли надворі прохолодніше? (Ми одягаємо теплі куртки, теплі шапки, рукавички, чобітки.)
   Можна провести «гру навпаки»: вихователь повторює все сказане дітьми про ранню, золоту осінь і розказати, якою була природа кілька тижнів тому.


Якщо надворі зима
Мета:доповнити уявлення дітей про типові ознаки зимової пори; учити вияв- ляти інтерес до явищ природи, характерних для зими; виховувати допитли- вість, прагнення милуватися красою зимового пейзажу.
Обладнання: картина або слайд «Зима».
В и х о в а т е л ь
Прийшла до нас панна біла,
Все довкола снігом вкрила,
Холод та мороз позвала,
Річки кригою скувала.
А тепла нема, нема.
Звати панну цю … (зима).
   Дітям пропонується роздивитися малюнок на зимову тематику і завершити речення, що їх читає вихователь.
Мовленнєвий матеріал для гри
Закінчилася осінь, і настала … (зима).
Стало дуже холодно, тому що вдарили … (морози).
Все довкола укрив … (сніг).
Він виглядає … (білим і пухнастим).
Сніг лежить на … (дахах будинків, кронах дерев, на дорогах, полях).
Засніжені дерева виглядають … (чудовими, красивими).
На сонечку сніжок … (блищить, сяє).
Річки та ставки замерзли і вкрилися … (кригою, льодом).
Я думаю, що зима — це пора … (холодна, морозна, гарна).


                        Весна буяє зеленню та цвітом
    Мета: закріпити і збагатити знання дітей про прикмети пізньої весни; учити уважно слухати запитання й відповідати на них, називаючи ознаки заданого природного об’єкта; виховувати естетичне сприйняття природного оточення.
   Дорослий пропонує дітям відповісти на ряд тематичних запитань. Виконуючи завдання, малюки можуть мімікою або жестами показувати, про що йдеться.


Запитання для гри
   Як пізньої весни виглядають кущі й дерева? (Вони зелені, кучеряві, пишні, вкриті молодими листочками.)
   Яка виросла травичка? (Висока, яскрава, зелена, блискуча, соковита, нова.)
   Які квіти розквітли на клумбах і квітниках нашого міста (селища)? (Красиві, різнобарвні, чудові, духмяні.)
   Яке зараз сонечко? (Високе, ясне, променисте, дуже тепле.)
   Яким виглядає весняне небо? (Чисте, синє, безхмарне, високе.)
   Яке враження на нас справляє спів птахів? (Гарне, приємне, чудове.)
   Якщо діти вагаються, дорослий допомагає їм дібрати відповідні прикметники, а малюки повторюють їх.
                                        

Природа влітку
   Мета:формувати уявлення про сезонні зміни в природі влітку;розвивати мис- лення й уважність;виховувати любов до природи рідного краю.
  Обладнання: ілюстрація на літню тематику.
В и х о в а т е л ь
Надійшло спекотне літо,
Дозріває в полі жито,
І зелений гай маляток
Кличе ягоди збирати.
Він сіренький та пернатий:
Вміє пурхати-літати,         
Любить сонечко й теплінь
І щебече: «Ців-цвірінь!»
(Горобчик.)
   Діти впізнають пташку на малюнку та відгадують загадку. Після цього пе- дагог просить вихованців поспостерігати за поведінкою горобців у холодний зимовий день.
   На основі спостережень дошкільнята роблять висновки за заданою темою.
Орієнтовний мовленнєвий матеріал
   Горобці живуть кожен сам по собі чи вони тримаються гуртом, зграйками? (Горобці — дружні пташки, вони тримаються зграйками.)
   У морозну погоду горобчики люблять голосно цвірінькати? (Ні,коли холод-но, горобці не цвірінькають, а більше мовчать.)
   У сильний мороз горобці рухливі, вони намагаються зігрітись, рухаючись? (Ні, у мороз горобчики рухаються менше, ніж у теплішу погоду.)
   А як гріються горобчики, коли намагаються захистити себе від морозу? (Горобці сидять купкою. Їх пір’ячко настовбурчене — так пташки намагаються зігрітися.)


                            Метелики та бджілки
   Мета: формувати уявлення дітей про комах; учити вирізняти особливості по- ведінки бджіл і метеликів у природному середовищі; виховувати інтерес до  комах і дбайливе ставлення до них.
   Перед проведенням гри діти спостерігають за поведінкою метеликів і бджіл біля клумби.
   Педагог пропонує малюкам уважно послухати розпочаті ним тематичні речення та завершити їх, спираючись на свої знання і спостереження.
   Мовленнєвий матеріал для гри
Над квітами клумби ми побачили … (метеликів та бджілок).
Щоб бджоли й метелики могли літати, їм потрібні … (крила).
У метеликів крила великі, кольорові, а у бджілок — … (маленькі та прозорі).
Метелики літають нечутно, а бджоли … (гудуть, дзижчать).
Бджілки всі однакові на вигляд, а метелики … (різні).
Метелики красиві, а бджілки — … (корисні).

                                     Весняні клопоти
      Мета:доповнити уявлення дітей про працю людини в найближчомуприродному середовищі у весняну пору року; дати поняття про те, що дерева, кущі, квітник навесні потребують догляду; викликати прагнення дбайливо ставитися до живого довкілля, допомагати дорослим по впорядкуванню подвір’я, клумби.
   Гру проводять на подвір’ї дитячого садка. Вихователь пояснює дітям, що після того, як зійде сніг, земля і рослини потребують турботи й догляду.
   Діти за допомогою навідних запитань дорослого знаходять і розповідають про те, що вже зроблено на території дитсадка по впорядкуванню території.
Запитання для гри
   Що сталося з нашою клумбою? (Землю скопали, на клумбі посіяли квіти.)
   Що зробили з деревами? (Обрізали старі гілки, обкопали дерева,
побілили їх стовбури.)
   Що зробили з «живим парканчиком» із кущових рослин? (Їх рівненько підстригли, щоб було красиво.)
   Що зробили на асфальтованому майданчику, як він змінився?
(Його підмели, тут дуже чисто.)
   Як стало на нашому подвір’ї? (Гарно, чисто, красиво, затишно.)
    Що ми маємо сказати всім тим, хто навів у дворі дитсадочка лад?
(Потрібно сказати їм «спасибі», подякувати.)

                                Частини рослини
   Мета: формувати в малюків уявлення про будову рослини, учити визначати частини рослин; розвивати уважність, кмітливість; виховувати пізнавальний інтерес до рослин.
   Обладнання: картки із зображеннями рослин різних видів (дерева , трав’яни-стої   рослини, квітки).
В и х о в а т е л ь
Кожна рослина росте, підростає,
Кожна у ґрунті і корінь свій має.
Знати уже ви, малята, повинні
Й інші важливі частини рослини —
Листя, стебельце чи стовбур, ще й квітку…
Ви пам’ятаєте їх, любі дітки? (Так.)
   Діти розглядають ілюстративний матеріал, який показує їм педагог.     Малюкам пропонується відповісти на запитання й показати на рослині відповідного виду те, про що йдеться.
Запитання для гри
   Яка частина рослини розміщується в землі? (Корінь.)
   У якої рослини є стовбур? (У дерева.)
   У яких рослин є стебельце? (У трави та квітів.)
   Чи можуть бути у квітів або трав гілки? (Ні, гілки бувають у дерев або в кущів.)
   Чи можуть бути квіти на кущах і деревах? (Так.)
   На якій частині дерева звивають свої гніздечка птахи? (Угорі, між гілками.)
   Яку частину рослин найбільше люблять бджоли? (Квітку.)
   На чому в рослин виростають листочки? (На гілочках абона стеблі.)
   Наприкінці гри дорослий нагадує дітям, що всі рослини — наші зелені друзі, тому до них слід ставитися дбайливо.

                                        Нерозумне курчатко
   Мета: доповнити поняття дітей про поведінку домашніх і свійських тварин; розвивати уважність і мислення; підтримувати інтерес до тварин.
   Обладнання: іграшкове курчатко; плакат із зображенням домашніх і свій- ських тварин.
   Педагог приносить іграшкове курчатко і розміщує перед дітьми плакат, на якому намальовані домашні та свійські тварини.
   Вихователь пояснює малюкам, що до них у гості завітало крихітне курча, яке щойно вилупилося з яєчка і тому майже нічого не знає про інших меш- канців свого подвір’я, яких діти бачать на плакаті.
   Учасникам пропонується відповісти на запитання курчатка (їх
ставить вихователь), дати необхідні пояснення і показати відповід-
ні малюнки.
                                Запитання для гри
   Кішка їсть травичку? А хто їсть травичку? А що їсть кішка?
   Коза вміє гавкати? А які звуки видає коза? А гавкає хто?
   Собака дає молоко? А хто дає молоко? Яку користь приносить собака?
   Свинка ловить мишей? А хто ловить мишей?
   Кінь дає нам вовну на рукавички та інші речі? А хто це робить? А що вміє робити кінь?
   Наприкінці гри курчатко дякує дітям за їхні пояснення й висловлює захоп- лення кмітливістю малюків.

                             Ким стануть пташенята?
Мета: формувати в дітей уявлення про свійських птахів; закріпити в актив-
ному словнику назви дорослих птахів і пташенят; розвивати інтерес до світу птахів, які вирощує людина; виховувати допитливість.
Обладнання: картки із зображеннями свійських птахів — дорослих і пташе- нят.
   Дорослий розповідає дітям, що навесні в багатьох свійських птахів із яєчок вилуплюються дитинчата — маленькі пухнастенькі пташенята, які підроста- ють і згодом перетворюються на поважних, дорослих птахів.
В и х о в а т е л ь
Ось півник — поряд курочки з курчатами,
А качур — поряд качки з каченятами,

        


Немає коментарів:

Дописати коментар