Інтегровані заняття


Сюжетне заняття для дітей середньої групи на тему:
« Сніжинка в гості завітала»
 Програмовий зміст:
          навчальні завдання: вчити дітей описувати зимові явища використовуючи при цьому вірші, прислів’я та приказки, а також малювати зиму нетрадиційним методом, тобто шматочком паралону (квачиком); збагатити словниковий запас дітей словами про зиму; виховувати спостережливість, уважність та бережливе ставлення до природи.
розвивальні завдання: розвивати у дітей знання про пору року «зима», про зміни, що відбуваються в природі протягом зимового періоду; формувати уявлення дітей про зимові пейзажі;
виховні завдання: виховувати спостережливість, уважність та бережливе ставлення до природи.
Попередня робота: мультимедійний перегляд слайдів «Зима чарівниця»; вірші, приказки, прислів’я про зиму, роздатковий матеріал до теми «Зима», фарби, квачики, аркуші паперу.

                                           ХІД ЗАНЯТТЯ
                                                      (лунає музика)
         Вихователь: Діти, а ви чуєте, як лунає музика? Щось незвичайне тут у нас відбувається. Ой подивіться, хто завітав до нас у гості!
Вихователь: Хто це? (відповідь дітей) Яка вона вишукана. Cніжинка нам, щось принесла.
Вихователь: Давайте подивимось, що ж там таке. Дивіться, яка гарна картина. Давайте її уважно роздивимось.
Вихователь: Діти, де відбувається подія, зображена на картині? (в селі,місті)

Вихователь: Чому ви так вирішили? Коли відбувається ця подія вдень чи вночі? Яка пора року? Як ви здогадались, що це зима?
Вихователь: Хто зображений на картині? Що ж роблять діти на малюнку?
Вихователь: Діти, сніжинка щось хоче вам сказати. Вона хоче, щоб ми склали розповідь за цим малюнком. Але спочатку послухайте мою розповідь.


Вихователь: «Настала зима в лісі, випало багато снігу. Він вкрив землю, дерева та дахи будинків. Одного дня діти вийшли погуляти. Вони зліпили сніговика. Діти гралися: спускалися з гірки на лижах та на санчатах. Дітям було дуже весело, і сніговик радів за них».
Вихователь: А тепер сніжинка хоче послухати ваші розповіді.
(3-4 дитини розповідають власно складені розповіді)
Вихователь: Але це ще не все сніжинка принесла нам ще одну картину. Ось вона, давайте помилуємося красою зимового пейзажу.
         Вихователь: На що схожий сніг на деревах? (відповіді дітей)
Вихователь: А сніг на землі? (відповіді дітей)
         Вихователь: Якими кольорами можна малювати зиму?
         Вихователь: Як можна назвати зиму за таку красу?
         Вихователь: Діти сніжинка щось знову шепоче. Вона хоче дізнатися, що ще ви знаєте про зиму.
         Вихователь: Давайте розповімо їй, які місяці зими ви знаєте?
         Вихователь: А які прикмети та прислів’я ви знаєте?
(діти розповідають прислів'я)
         Вихователь: Діти, ви, мабуть,  утомилися, давайте пограємось.
Фізкультхвилинка (з рухами)
        Вихователь: Йдуть до нас морози люті,
Снігурі сидять надуті,
Пташенята стриб, стриб, стриб,
Малесенькі диб, диб, диб,
Їжу на снігу шукають, під стріхою спочивають.
         Вихователь: Діти, вам подобається зима? Давайте допоможемо їй швидше до нас прийти і принести нам багато пухнастого снігу.
        Вихователь: Ми з вами намалюємо сніг. Якого кольору сніг? А який він? (відповіді дітей). А зима яка? (відповіді дітей).
        Вихователь: Діти, сьогодні ми з вами намалюємо зиму, не звичайну, а чарівну? А знаєте чому? Бо малювати ми їх будемо шматочками паралону (квачиками). Намалюємо зимовий снігопад. Ось так, (показ і пояснення вихователя). Самостійна робота дітей. Індивідуальний підхід.
         Вихователь: От і вийшов у нас снігопад, діти, сніжинці сподобались наші малюнки. Вона запрошує вас потанцювати з нею, покрутитись, як сніжинки.
(діти танцюють під музику)
         Вихователь: Молодці, гарно потанцювали, сніжинка говорить мені, що вона задоволена вашими відповідями і малюнками, вона все це розповість Зимі.
         Вихователь: Будемо сподіватись, що зима принесе нам снігу і ми будемо з ним розважатись, а тепер давайте відпустимо сніжинку. До побачення!

Заняття з розділу мовленнєве спілкування та художньої літератури для дітей старшого дошкільного віку на тему: Читання оповідання В. Сухомлинського «Пташина комора».

Програмовий зміст:
         навчальні завдання: вчити дітей інтонаційно передавати вислови та зміст оповідки; формувати уявлення про зміни пір року, а саме – осінь – зима, збагатити мову дітей словами: кетяг горобини, пташине щебетання, кучугури;
         розвивальні завдання: розвивати у дітей уміння уважно слухати оповідку, розуміти її зміст, виділяти основний сюжет змісту;
         виховні завдання: виховувати любов до природи, бережливе ставлення до рослин, тварин та птахів.
         Попередня робота: екскурсії, прогулянки, спостереження в природі протягом року; читання оповідань, казок; вивчення віршів, загадок; розгляд картин, ілюстрацій, слайдів.

ХІД ЗАНЯТТЯ
            Вихователь: Діти, сьогодні по дорозі на роботу на ділянці нашого дитячого садка я побачила щось цікаве і красиве. А хочете дізнатися, що це таке? Тоді спробуйте відгадати.
            Вихователь: Це дерево чи кущ? А на ньому зараз ягоди є? Ягоди червоного кольору? (відповіді дітей)

            Вихователь: Так це ж горобина. А як ми її ще ласкаво називаємо? Зоринка!
            Вихователь: Так. Ми ще з осені з нею потоваришували, і за її чарівність дали таке ім’я. А ось В.О. Сухомлинський назвав горобину «Пташина комора»
Вихователь читає оповідання. Виставляє ілюстрацію «Горобина восени»


   Вихователь: Ось саме такою була вона восени. Плоди ніби червоні вогники, сигналили птахам. Що вони їм говорили?
(інсценування дітьми)
            Діти: Зупиніться, скуштуйте, які ми смачні.
            Вихователь: І що ж, птахи куштували?
            Діти: Ні, милувалися і співали їй пісні.
            Вихователь: А чому?
            Діти: Восени їжі було багато, а ягідки горобини залишили про запас на зиму.
            Вихователь: Так чому ж Василь Олександрович назвав горобину «Пташина  комора»?
            Діти: Тому що взимку, коли не було чого їсти, птахи прилетіли до горобини, на якій висіли смачні ягідки.
ихователь виставляє картину, на якій упав кетяг горобини)
            Вихователь: Погляньте діти! Впав кетяг горобини. Які ягідки в горобини? А які вони на смак? З чим можна порівняти ягідки горобини?
(відповіді дітей)
            Вихователь: Діти, а ви прислів’я та приказки про горобину знаєте?
            Дитина: «Яке дерево – така і горобина, які батько й мати – така і дитина.»
            Дитина: «Коли на дереві багато ягід – осінь буде дощова, а мало – то суха».
            Дитина: «Рясно защедрила горобина і завчасно почервоніла – на сувору та сніжну зиму».
            Вихователь: А я знаю про горобину щось дуже цікаве. Сідайте і послухайте.
(вихователь читає легенду про горобину)
            Вихователь: Горобина росте на Україні сама і одиноко. Беріз і дубів, зокрема росте багато, тому є березові і дубові гаї, а горобинових гаїв немає. У народі кажуть, що через свою самотність і стала горобина символом дівочого смутку та нещасливої жіночої долі, бо її яскраві гірки ягоди – невиплакані жіночі сльози. А ще наша Зоринка – медоносна рослина. Хто може пояснити, чому?
(відповідь дітей)
            Вихователь: А чому кажуть лікарська?
(відповідь дітей)
            Вихователь: А чому горобина — харчова рослина?
(відповідь дітей)
            Вихователь: Погляньте на горобину. Як можна про неї сказати?
(відповідь дітей)
            Вихователь: Так, кетяг, мов жар палає,
Нікого він не ображає!
До кого кетяг доторкнеться
Той вмить ягідкою обернеться.
Психогімнастика: «Я — горобинка»
            Вихователь: А хто знає віршики про горобину?
(діти читають вірші про горобину)
            Дитина: Восени намистом рясним
Вона віти прикрашала.
Як весна-красна настала — ягідок уже не стало.
Без окраси залишилась
Ти, красуне, не даремно —
Взимку пташок годувала
Намистинками напевно.
           
Дитина: Хто в хустинці червоненькій
Став у лісі між дубів?
Може дівчинка маленька
Назбирать прийшла грибів?
Ні не дівчинка там стала, -
Горобина виростала.
Ту хустину гаптувала
Щедра осінь золота.
Розгляд картини «Горобина взимку»
            Вихователь: Чому горобина сумна і невесела?
(відповідь дітей)
            Вихователь: Які найкращі друзі для горобинки взимку?
(відповідь дітей)
            Вихователь: От ми сьогодні нашій горобинці подаруємо багато друзів. А виготовимо їх із солоного тіста.
(Нетрадиційна форма роботи з ліплення)

            Підсумок.
(виставка робіт дітей, милування роботами)
Заняття з мовленнєвого спілкування та природи для дітей середнього дошкільного віку  на тему: « В гості до бабусі Медуниці»
                     Програмовий зміст:
         навчальні завдання: поглибити знання дітей про цілющі рослини рідного краю, їх лікувальні властивості; формувати уявлення про те, що рослини різняться між собою за видом та мають різні лікувальні властивості;
         розвивальні заняття: розвивати зв’язне мовлення, слухову увагу, мовне дихання, логічне мислення, пам’ять;
         виховні завдання: виховувати бажання берегти природу рідного краю.
         Матеріал: предметні картинки із зображенням лікарських трав, мякі іграшки тваринки.

ХІД ЗАНЯТТЯ

         Вихователь: Земля — це край, де ти народився і живеш, край неповторної краси і багатства. Це все те, що росте і цвіте на ній у садах, парках, лісах, полях, зелених луках.Кожне дерево, квітка, травинка — це частинка рідної землі.
         Вихователь: Народна мудрість свідчить: «Немає ліпшої краси, ніж гаї та ліси». В світі існує багато цікавих рослин, які не лише ваблять око, а й мають цілющі властивості. Природа подарувала їх людині навіки. Зроду в рід, з покоління в покоління передавалися знання про рослини.
         Вихователь: В одних — цінні корені, в других — листя, в третіх — квітки, а навіть і ціла рослина. Зних готують настоянки, мазі, креми, краплі, якими лікують хворих.
         Вихователь: А де продаються ліки?
(Вихователь звертає увагу на стіл, за яким сидить лікар)
         Вихователь: Ось і у нас є аптека, є лікар, але на полицях зовсім немає ліків.
(Чути стук у двері, заходять «хворі діти»)
         Хвора дитина: Лікарю допоможіть, із рани кров  зупиніть!
         Лікар: Ой, біда, біда! Йоду в мене вже нема.
         Хвора дитина: Лікарю, допоможіть, у мене горлечко болить.
         Лікар: Ой, біда,біда! Ліків у мене вже нема.
         Хвора дитина: Лікарю, допоможіть, у животі весь день бурчить.
         Лікар: Ой, не знаю, що робить!
Вже немає, чим лічить!
Де всі ліки подівались?
Час лікарню закривати,
Інше заняття шукати.
«Хворі діти» по черзі промовляють:
         Дитина 1: Ну, а нам що робити?
         Дитина 2: Де нам ліки знайти?
         Дитина 3: Як нам врятуватись від цієї біди?
         Вихователь: А й справді, що нам робити, коли в аптеці закінчились усі ліки, і лікар нам не допоможе. То давайте ми всі підемо до бабусі Медуниці. Вона дуже добра людина, знає дуже багато цілющих рослин. Може, вона нам допоможе.
(Діти встають і йдуть до хатини бабусі Медуниці)
         Діти: Добрий день, бабусю.
         Бабуся Медуниця: Добрий день, любі діти, з чим завітали до мене?
«Хворі діти» по черзі розповідають:
         Дитина 1: Ой, бабусю, поможіть, у мене горлечко болить
         Дитина 2: Не знайшли в аптеці ліків, перший раз за стільки років.
         Дитина 3: З пальця бабусю кров іде, не допомогли мені ніде.
         Дитина 4: В животі весь день бурчить, ну а лікар усе мовчить.
         Бабуся Медуниця: Зараз я вам допоможу, любі дітки, заходьте до мене сідайте.
         Дитина: Ой, бабусю, навіщо тобі стільки трав, корінців, квітів?
         Бабуся Медуниця: Це не просто рослини. Вони чарівні, бо людей від недуг лікують.
(підходить до дитини з розбитим пальчиком)
         Бабуся Медуниця: Кров зупинимо ми в раз, виручить подорожник нас.
(витирає ранку, прикладає подорожник і завязує. Наголошує на тому, щоб подорожник перш витерти, а потім прикласти.)
         Бабуся Медуниця: Із хусточки вийшла чистенька повязка .
         Дитина: Спасибі бабусю.
         Бабуся Медуниця: Будь ласка, будь ласка! Діти, скажіть, а чому цю траву так називають, подорожник? (Відповіді дітей).
         Бабуся Медуниця: Так, вона росте на узбіччі доріг, на луках на пустирищах, а ще соком подорожника полощуть рот, коли болять зуби.
(бабуся звертається до дитини, у якої болить горлечко)
         Бабуся Медуниця: Кажеш, горлечко болить? Ось у мене є гарячий напар з ромашки й нагідок. Ти подихаєш теплим паром, і перестане боліти горлечко. А хто діти покаже серед моїх трав ромашку й нагідки, з яких я робила напар?
(діти знаходять і показують ромашку й нагідки)
         Бабуся Медуниця: Де ростуть нагідки, ромашки? (відповіді дітей). Так нагідки ростуть у садах і клумбах, а лікарська ромашка на луках. Ромашка допомагає від багатьох хвороб:
·                   При болях у животі п’ють чай із ромашки.
·                   Коли болить горлечко, полощуть настоєм ромашки.
·                   Миють голову відваром ромашки, щоб було гарне волосся.
(бабуся звертається до дітей,  яких лікувала)
         Бабуся Медуниця: Діти, як ви себе почуваєте?
         Дитина: Вже не йде із рани кров,
І не було рани мов,
В животі вже не бурчить,
Перестало швидко вмить.
Горлечко вже не болить,
Танцювати мені кортить.
         Вихователь: Дякуємо вам, бабусю, за цікаву розповідь про лікарські рослини та ще про те, що вилікували наших дітей.
         Вихователь: А ми запрошуємо вас до нашого дитсадка послухати, що наші діти знають ще про лікарські рослини та про трави.
(всі діти і бабуся сідають за столи).
         Вихователь: Діти зверніть увагу, у мене на столі є також лікарські рослини, які ми заготовляли влітку. Давайте пригадаємо, як вони називаються і чим корисні.
(діти по черзі розповідають про малину, калину, шипшину, кропиву,
липу та кульбабу).
Дидактична гра «Приготуй чай»
(Кожна дитина обирає собі картку із зображенням певних рослин і зафарбовує воду в склянці фарбою відповідного кольору. Потім розповідає про свій «чай» та його користь)
         Вихователь: Погляньте: у нас на столі ціла зелена аптека!
(Діти розглядають прозорі коробочки з лікарськими травами)
         Вихователь: Ці цілющі рослини допоможуть вилікувати хворих звірят. Що ж з ними сталося?
(Читаю знайомий дітям вірш, тримаю іграшку в руках. Потім передаю її дитині Дитина дає «хворому» пораду словами із вірша, показує цілющі трави.)
         Зайчик: Я, зайченя, від лисиці тікало.
Влетіло в нору на долівку впало,
Захекався я,
В очах мерехтить,
Ой трусяться лапки,
Ой серце болить!
         Дитина: А ти, бідолашне, попий валеріани! І серце у тебе боліть перестане.
         Лисичка: Не слухалось мами і татка,
Тому застудилося я, лисенятко,
Голівка гаряча, і коле у груди,
А лікар говорить: це в мене простуда.
         Дитина: При застуді зазвичай
П’ють з малини й липи чай.
         Ведмедик: Я, ведмедик товстун,
У своєму ліску за літо зїдав,
Десять бочок медку.
Та стали у мене зубки боліти
Ночами не сплю,
І не можу терпіти.
         Дитина: Звіробою відваром його слід напувати,
І буде тоді здоровим ведмежатко.
         Вихователь: 
Зелена аптека лежить навкруги,                                                                                      Зелені горби і зелені луги,
Зелені сади, і ліси, і поля –
Усе наша рідна, квітуча земля!
Я дивлюсь на зелені поля                                                                                             
Це і є моя рідна земля.
         Вихователь: Ось яка багата й щедра українська земля. Тож любіть її й бережіть!
         Вихователь: А зараз давайте поп’ємо смачний пахучий чай із квітів липи та ягід малини. (діти п’ють чай )

Заняття з художньої літератури та екологічного виховання для дітей старшого дошкільного віку на тему: «Кімнатні рослини».
                     Програмовий зміст:
         навчальні завдання: закріпити й розширити знання дітей про кімнатні рослини, вміння описувати їх, упізнавати й називати за описом; продовжувати знайомити з нетрадиційними методами лікування; розповісти про цілющі рослини, які ростуть у приміщені; розкрити значення запахів для здоров’я людини; дати кілька простих рецептів.
         виховні завдання: виховати бережливе ставлення до природи.
         Попередня робота: догляд та чергування в куточку природи, вивчення назв вазонів, читання віршів, оповідань В.Сухомлинського, розгляд картинок із серії «Кімнатні рослини».
         Матеріал: кімнатні рослини, ширма, атрибути до гр (метелик); вірші, загадки, карта світу.

ХІД ЗАНЯТТЯ
 (діти під музику заходять до залу, сідають за столи)
Психохвилинка:
         Вихователь: Діти,  давайте привітаємося з нашими гостями, посміхнемося щоб і в нас і в них був хороший настрій. (діти вітаються)
         Вихователь: Сьогодні, діти, я знову запрошую вас до чарівного світу природи. Пригадайте, що таке природа? (відповіді дітей). Так, але ж нічого цього в нашій групі нема. Про що ж йтиметься?
         Вихователь: Ось вам загадка – підказка:
Виростаємо на віконці,
Розквітаємо на сонці,
Від водиці зеленіємо,
Усім діточкам радіємо
         Вихователь: Так, це кімнатні квіти, також частинка природи. Де вони ростуть? А де здебільшого стоять вони у кімнатах, у групі?
         Вихователь: Місце, де стоять квіти, ми називаємо куточком живої природи. Сьогодні ви познайомитеся з назвами і користю деяких рослин.
Дидактична гра «Назви квітку»
         Вихователь: Гарні квіти в мене є, хто їх правильно назве?
(Вихователь забирає ширму на столі – тут виставлені кімнатні рослини в горщиках. Діти мають упізнати й назвати, що це.)
         1. Рослина із вологих тропічних лісів. Її квіти дрібненькі на одному стеблі. Листочки схожі на кленові. (Бегонія)
         2. Цю рослину рекомендовано завести вдома, бо вона вважається оберегом і має лікарські властивості – лікує від застуди. Її листочки кругленькі, квіти мов букетики. (Герань)
         3. Рослина з довгими ясно-зеленими листочками, зібраними пучки, із середини яких виростають довгі звислі квіткові стрілки з білими квіточками (Хлорофітум)
         4. Сік цієї рослини лікує всіх дітей від нежиті. Її листочки м’які і соковиті мають колючки на краях. (Алоє)
         5. Квіти бувають різних відтінків, при хорошому догляді листочки мають бути гладенькими, блискучими. (Китайський розан, гібіскус)
         6. Листочки довгі світло зелені, гладенькі. (Клівія)
         7. Деревовидне стебло, широкі, товсті листки, темно-зеленого кольору. (Фікус)
         8. Листки довгі, гладенькі, коли цвіте викидає стрілку, з якої з»являється квітка. (Амариліс)
         9. Листочки дрібненькі ніби глянцеві, має лікарські властивості, протизапальну дію. (Каланхое)
         Вихователь: Так, молодці, ви впізнали всі квіти. А для чого потрібно вирощувати кімнатні рослини, витрачати на них свій вільний час? (відповідь дітей)
         Вихователь: Дітки, а які ви знаєте вірші про квіти.
        
Дитина: Виростаєм на віконці, зацвітаємо на сонці.
Від водиці зеленієм, нашим діточкам радієм.
Ви нас, діти доглядайте і водою поливайте.
Щоб могли ми воду пити, треба землю підпушити.
Любі діти, час не гайте! Наше листя протирайте.
Для нас квітів, найщиріші друзі -  діти.
         Дитина: Кімнатні квіти я люблю,
То пещу їх, то поливаю,
То з ними тихо говорю,
То пісню їм на сон співаю
Вони всміхаються мені,
Вони живі — не мертві, ні…
         Вихователь: Щоб рослини були гарними, їх потрібно доглядати. Як це потрібно робити? (відповіді дітей)
         Вихователь: Якою водою поливаємо квіти? На якому ґрунті рослини ростуть краще? Чому? Як розпушуємо землю? (відповіді дітей)
         Вихователь: Дерев’яною загостреною паличкою розпушуємо верхній шар землі навколо горщика, щоб не пошкодити коріння. Пил на рослині перешкоджає проникненню у листя світла і повітря.
Вихователь: Що потрібно робити? Якщо рослині тісно в горщику?
         Вихователь: Наші оселі прикрашають ще й декоративні квіти. А які ви знаєте декоративні квіти, вони тут є в куточку природи?
Вихователь: Сьогодні я вам розкажу про них докладніше, послухайте.
Презентація «Декоративні кімнатні рослини»
Вихователь: Дітки, ви трошки стомились, потрібно відпочити.
(лунає музика залітає метелик)
Метелик: Діти-квіти всі вставайте. В гру з метеликом пограйте.
(лунає музика діти розбігаються по залу, музика зупиняється діти стають у коло,та  дитина, яку впіймав метелик, з ним і танцює).
         Вихователь: Метелику, а що це в тебе в руках?
         Метелик: Подивіться, діточки, що я вам приніс, ви знаєте що це? (лимон).
         Метелик: Так правильно, але він незвичайний. Я виростив його вдома на лимоному деревці. Я дуже гарно за ним доглядав, поливав, підживлював, він стояв у мене на сонячному підвіконнику, і ось він зацвів і дав свої плоди.
         Вихователь: А хто знає чим корисні плоди лимонного деревця?
(від простуди, для зміцнення імунітету, смачний чай)
         Метелик: Даю вам лимон, щоб ви в груповій кімнаті попили чаю з нього. До побачення, дітки! (метелик йде)
         Вихователь: Діти, підійдіть до мене, і ми приготуємо з вами чай із лимона, поріжемо його, помістимо в чайник із гарячою водою, нехай він настоїться, і поп’ємо лимонний напій  у груповій кімнаті.
         Вихователь: Про цілющі властивості рослин, а саме квітів, письменники писали в оповіданнях, красу квітів передали художники в своїх картинах, артисти оспівували в піснях
         Вихователь: А сьогодні ми пригадаємо твори В. Сухомлинського про квіткові рослини. Які ви знаєте оповідання про квіти? (діти називають оповідки)
         Вихователь: Діти, квіти прикрашають наше життя. То хай їх на землі буде більше. І хай серед них будуть обов’язково квіти, які виростили ви! Адже це дуже гарно, коли на тебе дивляться квіти, які ти сам посадив. Дивляться і ніби з вдячністю промовляють: «Дякуємо тобі, друже!»
         Вихователь: До нових зустрічей дітти!
(Діти під музику виходять з зали

   Інтегроване заняття для дітей старшої групи на тему:
 « Хлопчик і сніжинка» за оповідкою В. Сухомлинського
 Програмовий зміст:
         навчальні завдання: вправляти дітей у переказі оповідання близько до тексту; у складанні римування; у звуковому аналізі слів; у графічному записі речень; у поділі слів на склади; спонукати до творчої активності; сприяти розвитку зв’язного мовлення, учити складати розповіді-доводи, збагачувати словниковий запас; учити осмислювати красу людських стосунків, власної особистості.
         розвивальні завдання: розвивати поетичні здібності.
         виховні завдання: виховувати повагу до оточуючих; виховувати моральні якості людини (доброту, жалісливість) та здатність підтримати людину.
ХІД ЗАНЯТТЯ

          Вихователь: Малята, сьогодні на заняття до нас завітала лялька Даша. Мені здається, що Даша чимось засмучена. Подивіться, який невеселий у неї вираз обличчя.
         Вихователь: Як ви гадаєте, що з Дашею могло трапитись? (Вислови дітей)
         Вихователь: Щоб розвеселити ляльку Дашу, давайте скажемо їй комплімент.
(Діти передають ляльку з рук у руки, промовляючи при цьому компліменти).
         Вихователь: От Даша вже й посміхається. В подяку за нашу добру справу, вона нам дарує книжку.
Читання оповідання В. Сухомлинського «Хлопчик і сніжинка»
         Вихователь: Хто написав оповідання? Про яку пору року розповідається у оповіданні? Чому хлопчик спіймав сніжинку на долоньку? Що трапилось з сніжинкою? Яким був хлопчик?
(Переказ оповідання дітьми)
         Вихователь: Діти, уявіть, що книжка ожила. Що б вона вам сказала?
(Вислови дітей про охайне поводження з книгою, про користь від книги і ін.)
         Вихователь: Малята, а хто створює книги? (Відповіді дітей)
         Вихователь: Що потрібно для того, щоб скласти вірш? (Відповіді дітей)
         Вихователь: Зараз ми перетворимося на поетів і придумаємо риму:
         - Сів ведмедик на візок і поїхав ...
         - У маленької сестрички гарні ...
         - Біленька сніжинка ніби ...
         - Мишка розглядає ...
         - Лялечка наша зветься ...
Фізкультхвилинка « У країні казочок…»
                     Рухлива гра «Не помились»
         Вихователь: Діти, з чого складається слово?
Дитина викладає на фланелеграфі фішками слово Даша (звуковий аналіз)
Самостійна робота дітей з фішками. Звуковий аналіз слів.
(предметні картинки на кожну дитину).
         Вихователь: Діти, скільки складів у слові Даша, рукавичка, сніг?
(Діти показують фішку з певною кількістю складів).
Придумування речення зі словом лялька.
Вихователь наводить приклад: «Лялька дуже весела»
         Вихователь: Скільки слів у цьому реченні?
(Діти виконують графічний напис речення)
         Вихователь: придумайте речення за даними схемами (двоскладове, трискладове)
Вправа «Продовж візерунок» (письмо в зошитах)
         Підсумок
         Вихователь: Що сьогодні ми вивчали на занятті? Що вам найбільше сподобалось?
         Вихователь: Лялечці Даші на занятті дуже сподобалось, тому що всі були активні, уважні та працьовиті.
         Вихователь: Молодці, малята, гарно попрацювали.


Заняття з мовленнєвого розвитку для дітей старшого дошкільного віку: «Квітка-семицвітка».
   Програмовий зміст:навчальні завдання: продовжувати вчити дітей розрізняти і називати знайомі букви, знаходити їх у складах і словах, закріплювати уміння придумувати слова із заданими звуками та складами, вправляти дітей у читанні слів з відкритими та закритими складами.
   розвивальні завдання: розвивати уяву, зв’язне мовлення; логічне мислення.         виховні завдання: виховувати у дітей бажання допомагати окремим людям, живим істотам та героям казок.
Матеріал: квітка-семицвітка, м’яч дерева, ребуси, картки із завданнями на кожну дитину. Попередня робота: читання казки «Квітка-семицвітка», дитячі ігри «Знайди вивчену букву», «Яка буква загубилась», «Не гадай, а прочитай».

ХІД ЗАНЯТТЯ

         Вихователь: Сьогодні ми поговоримо з вами про мрію. Як ви вважаєте, що таке мрія? А про що мрієте ви?
(читання казки «Квітка – семицвітка»)
         Вихователь: Хто або що виконував бажання героїв у казках?
         Вихователь: Ми з вами живемо серед людей, як ви думаєте, чи є у нас однакові мрії?
(відповіді дітей)
         Вихователь: Одна наша мрія здійснилася, в нашій залі з’явилися прекрасні квіти і серед них,  - одна незвичайна. Це квітка-семицвітка, яка вміє виконувати бажання.
         Вихователь: Але погляньте, у квітки сумний вигляд. Як ви гадаєте, чому квіти іноді сумують? (відповіді дітей)
         Вихователь: Наша квітка сумує тому, що не може виконати всіх бажань казкових героїв, бо їх дуже багато. Як же зробити так, щоб квітка повеселішала?
(відповіді дітей)
         Вихователь: Треба їй допомогти. Ви згодні? З якої пелюстки почнемо?
Завдання пелюсток:
         Вихователь: Колобок хоче вивчити букви, давайте допоможемо йому. Ставайте в коло. Я буду описувати букву і кидати м’яч. Той, хто спіймає м’яч, повинен назвати букву і повернути м’яч мені.
         Вихователь: буква, яка схожа на свічку;
буква, яка схожа на павутинку;
буква, яка дружить зі словом «Весна»;
буква, яка схожа на хлопчика, який тримає руки на поясі;
буква, яка схожа на дівчаток, які тримаються за руки;
буква, яка може котитися;
                      буква, яка схожа на бегемотика з великим животиком.
         Вихователь: Кіт у чоботях дуже любить ребуси, але йому попалися дуже складні. Допоможемо котові розв’язати ребуси?
         Вихователь: Червона шапочка хоче, щоб в лісі, де живе її бабуся наступила весна, але на деревах чомусь облетіли листочки. Спробуємо повернути листочки на дерева. Будьте уважні, картинка на листочку повинна відповідати букві на гілці дерева.
         Вихователь: Солом’яний бичок ненароком разом із травичкою почав їсти квіти і засмутився. Він просить допомогти йому. У вас є половинка квітки, знайдіть її другу частинку, прочитайте слово і викладіть із квітів віночок.
Фізкультхвилинка
Рухлива гра «Чий віночок найкращий?»
         Вихователь: Півник разом із колоском на подвір’ї знайшов картки з буквами і дуже хоче, щоб ви допомогли йому придумати слова, які дружать із цими буквами і складами.
Вихователь: Король казки «Попелюшка» зібрався на відпочинок, узяв із собою валізу, але в ній хтось шарудить. Допоможіть королю дізнатися, хто заховався у валізі?
         Вихователь: Маленька Дюймовочка хоче навчитися читати, але під землею де вона живе є жук «буквоїд». Спробуйте допомогти дюймовочці, допишіть букви у словах, які з’їв буквоїд.
         Вихователь: Подивіться на нашу квітку, вона усміхається. Ми з вами зробили дуже добру справу, допомогли квітці виконати всі бажання казкових героїв. А які бажання вам найбільше сподобалось виконувати?
(відповідь дітей)
         Вихователь: Сьогодні ми з вами були, як феї з казки «Попелюшка», і дуже добре впорались з усіма завданням.


Комплексне заняття з дітьми старшого дошкільного віку на тему: « Зимовий калейдоскоп»
               
Програмовий зміст:
         навчальні завдання: закріпити та розширити знання дітей про зиму; вчити за схемою речення складати речення з трьох, чотирьох слів, робити звуковий аналіз слів.
         розвивальні завдання: розвивати пізнавальну активність, зв'язне мовлення, уяву, мислення; вміння уважно слухати текст та втілюватися в образ під час розігрування сюжету оповідки про зимові пригоди зайчика; сприяти емоційному розвитку вихованців.
         виховні завдання: виховувати інтерес та вміння створювати доброзичливу атмосферу серед однолітків.
         Матеріал: презентація до заняття, сніжинки з завданями для звукового аналізу слів, костюми звірят, музичний супровід.
         Попередня робота: читання оповідань про зиму, заучування віршів, розгляд ілюстрацій, презентацій про зиму, самостійне складання розповідей про зиму, ознайомлення з приголосними, голосними звуками, звуковий аналіз слів.

ХІД ЗАНЯТТЯ
(звучить легенька музика)

         Вихователь: Станьмо дружно всі ми в коло,
          Тут добро сердець навколо.
          Всім сьогодні слід сказати:
          Слід старанно працювати!
         Вихователь: Діти, працювати ми будемо дружно, весело, завзято, собі на радість, а гостям на втіху.
(Дитина читає вірш «Летять сніжинки»)



         Дитина: Летять, летять сніжинки на поле, ліс і сад,
          Веселий свій таночок танцює снігопад,
          Надворі лютий холод, тепла давно нема,
          Заліз в копичку зайчик і солодко дріма,
          Мете хвостиком лисичка сніжок біля сосни.
          В барлозі спить ведмедик, солодкі бачить сни.
         Вихователь: Діти, про яку пору року йдеться в цьому вірші?
(відповіді дітей)
         Вихователь: Які зміни в природі відбулися з приходом зими?
         Вихователь: Так, дні стали коротшими, а ночі довшими, замерзли річки і озера, земля вкрилася снігом, віє холодний вітер, мете метелиця.
(під музику залітає віхола кружляє і розкидає сніжинки)
         Вихователь: Діти, що це за снігопад хто нам його приніс?
(відповіді дітей)
         Вихователь: Давайте позбираємо сніжинки.
         Вихователь: А сніжинки не прості, а із завданями, уважно розгляньте і розкажіть, що ви дізнались із цих картинок про зиму?
         Вихователь: Так ви сказали по реченю, а тепер із цих речень ми складемо розповідь про зиму, а допоможуть нам підказки на екрані.
(вихователь разом з дітьми складає розповідь)
РОЗПОВІДЬ
Настала зима. Дні стали коротшими, а ночі довшими. Замерзли річки і озера, снігом покрилась земля. Холодно і голодно взимку птахам і звірятам. Віє холодний морозяний вітер. А ми допоможемо нашим друзям меншим: розвісимо годівнички, розкладемо на узліссі сіно й буряки, шишки і жолуді. Нехай ласують звірята.
         Вихователь: Діти, а ви любите казки?
         Вихователь: А яких казкових героїв ви любите найбільше, з оповідань Василя Сухомлинського?
         Вихователь: Діти, погляньте: ці казкові герої прийшли до нас.
(інсценування розповіді, дітьми)
(до зали вилітає снігур (дитина)
         Снігур: Зима буває холодною і злою, без їжі і тепла.
(до зали вбігає зайчик (дитина)
         Зайчик: Зима буває сніговою з віхолою і завірюхою, з морозами і вітрами.
(до зали заходить ведмідь (дитина)
         Ведмідь: Зима, це зовсім не страшно, вона для мене триває одну ніч, лише заснув, а вже пора прокидатись.
(до зали заходить слон (дитина)
         Слон: Зима? А що це таке? Я взагалі ніколи не бачив зими, бо у мене в Африці завжди тепло.
(до зали заходить північний олень (дитина)
         Олень: Зима буває суворою, дуже-дуже холодною та сніжною.
(до зали забігає дівчинка (кружляє і промовляє)
         Дівчинка: Зима до нас прийшла,
Радість дітям принесла.
А ми із сніжками пограємо,
Весело покружляємо.
                       Гра в сніжки (фізкультхвилинка)
         Вихователь: Діти, а ми сніжки швидко зберемо і в корзину складемо. І знову видно, що сніжки не прості і кожна принесла якесь завдання.
(На екрані з'являється буква [З])
         Вихователь: Як називається цей звук і буква? Голосний чи приголосний? Якою фішкою позначається на схемі?
         Вихователь: Придумайте слова із звуком [з]?
(Діти виконують звуковий аналіз слова «зима»)
         Вихователь: Який перший звук чути? Із скількох звуків складається слово?
А скільки складів?
         Вихователь: Викладаємо схематично фішками слово «зима» (діти виконують завдання)
(На екрані з'являється буква [С])
         Вихователь: Як називається цей звук і буква? Голосний чи приголосний? Якою фішкою позначається?
         Вихователь: Придумайте слова із звуком [С]
(Діти виконують звуковий аналіз слова «Сніг»)
         Вихователь: Який перший звук чути? Із скількох звуків складається слово? А скільки складів?
         Вихователь: Викладаємо схематично фішками слово «сніг» (виконують завдання)
         Вихователь: Наступне завдання нам підказує чарівний екран. Що це тут зображено, яка пора року?
         Вихователь: А що це діти під картинкою з'явилось?
(на екрані виведена схема речення)
         Вихователь: Так, за цією схемою нам потрібно скласти речення, давайте розглянемо її.
(діти складають речення із 3-х слів.)
         Вихователь: Молодці, всі гарно попрацювали.
         Вихователь: Діти, послухайте уважно наступне завдання: розгляньте і запам'ятайте картинки.
         Вихователь: А тепер перевіримо, які картинки були зображені на екрані?
(дзига, сніг, сніжинка, зірка)
         Вихователь: Ой діти, ану ж прислухайтесь, що це за звук? (рипить сніг). То це ж, мабуть, хтось до нас поспішає.
Гра-драматизація «Як зайчик грівся проти місяця»
За оповідкою В.О.Сухомлинського
         Автор: Холодно взимку зайчикові. Вибіг він на узлісся, а вже ніч настала. Мороз тріщить, сніг проти Місяця блищить, холодний вітер з яру повіває. Сів Зайчик під кущем, потяг лапки до Місяця, просить:
         Зайчик: Місяцю, любий погрій мене своїми променями, бо довго ще сонечка чекати.
         Автор: Шкода стало Місяцеві Зайчика, він і говорить:
         Місяць: Іди полем, полем я тобі дорогу освітлю, прямуй до великого стогу сіна.
         Автор: Попрямував Зайчик до стогу сіна, зарився у стіг, виглядає, усміхається до Місяця:
         Зайчик: Спасибі, любий Місяцю, тепер твої промені теплі-теплі.
         Вихователь: Діти, як називається оповідання? (відповідь дітей)
         Вихователь: Що трапилося з зайчиком у холодну зимову ніч? Що просив зайчик у місяця? А як ви гадаєте зігрів місяць зайчика своїм промінням?
         Вихователь: То хто ж, на вашу думку, зігрів зайчика? То все ж таки місяць допоміг зайчикові, адже він його направив погрітися до стіжка сіна і не дав йому замерзнути в морозяну холодну ніч.
         Вихователь: Діти, про що ми сьогодні говорили? Так, про зиму, що вона буває різною: холодною, морозяною, злою, голодною, а дехто її взагалі не знає і ніколи не бачив. Але зима може бути і доброю, якщо всі ми будемо милосердними один до одного і друзів наших «менших».

                             Гра-драматизація казки
                            « У підводному царстві Нептуна»

   Програмовий зміст:
   навчальні завдання: продовжувати вчити дітей близько до змісту тексту обігрувати казкових персонажів.
   розвивальні завдання: розвивати вміння правильно говорити інтонаційно та мімічно передавати образ персонажів казки; грати, співати та творчо розвивати дійство казки.
   виховні завдання: виховувати у дітей бажання грати та драматизувати.

ХІД ГРИ-ДРАМАТИЗАЦІЇ
(дійство проходить у музичній залі)
(інсценування)
       Дівчинка: Квіточки я посадила, а вони все не ростуть,
         Я й земельки підсипала
         І водички підливала
         Як же мені буть?
       Квітка:     Це недобрая водичка
             Зіпсує вона нам личка,
             Ми не будем її пить.(Розглядають воду)
         Ведуча: Ой, лишенько! Що ж ми накоїли з нашою природою.
До вас мої рідні звертаюся я, бо на планеті ми — одна сім’я.
         Ведуча: Що ж ми люди наробили? Нащо вогнища палили? У небо чорний дим пустили — все довкілля забруднили? А як безжально ми воду бруднили, сітями рибу ловили, отруювали. Стурбовані рибки на дні океану. Ріки джерела ми не вберегли, вже майже немає живої води!(Показ води)

         Ведуча: А без води не можна в світі жити, і нею треба всім нам дорожити. Отож негайно вирушаймо, й, доки не пізно, живу воду відшукаймо.
         Ведуча: Але де ж нам шукати чисту воду, куди йти, кого питати? Давайте заспіваємо пісеньку, можливо вона допоможе…
         Ведуча: Музика чарівна грає! Хтось на допомогу поспішає.
(феї танцюють свій танок)
         Ведуча: О чарівні феї! Ви допоможите нам знайти цілющу воду?
         Перша фея: Ми водичку допоможем відшукати і повернемо її усім малятам!
(2фея бере тарілочку та яблучко, котить його по тарілочкі та співає)
         Друга фея: Є в мене чарівна тарілочка з наливним яблучком. Воно нам підкаже, де слід шукати водичку. Котись, яблучко, котись швидесенько, котись, яблучко, котись, гарнесенько. Ой, і підкажи ти ж нам — діткам малесеньким, де є водиченька та й дорогесенька!
         Третя фея: (заглядає у тарілочку) О, та жива вода у самого царя морського Нептуна, у підводному царстві. Але він її дуже пильнує, береже єдине на землі чисте джерело води, як зіницю ока. Навіть на ключ ту воду замкне… але вам усе одно потрібно йти і воду чисту знайти…
         Четверта фея: Один, два, три! Яблучко наливне, допоможи, у царство підводне шлях покажи! (звучить чарівна музика)
         Перша фея: На поміч відважний Котигорошко йде і ключ чарівний для людей він знайде…
(чотири феї йдуть виходить Котигорошко з гуслями)
         Ведуча: Добрий день Котигорошко, красень молодець!
         Котигорошко: Добрий день, я до ваших послуг!
         Ведуча: (читає вірш про Нептуна)
Далеко-далеко — смарагдове море,
А в морі є царство підводне, казкове.
Цар моря — всесильний і мудрий
Нептун.
На хвилях гойдається наче плавун.
Він ключ водяний біля себе тримає,
До нього нікого й на крок не пускає.
А щоб оте царство підводне знайти,
Потрібно болота й моря перейти.
Отож вирушаймо скоріше у путь.
Й на зустріч пригодам — нам
ключик добудь!
         Котигорошко: Ось дійшов я до болота,
Жде мене складна робота.
         Перший водяник: Ти чого сюди прийшов,
Чи шлях інший не знайшов?
Я — газда цього болота,
Перейти його охота?
         Другий водяник: Щоб болото подолати,
Треба гарну вдачу мати!
         Третій водяник: Й завдання тут не прості:
Щоб болото перейти,
Треба ніг не замочити,
Всі горбочки полічити!
         Перший водяник: Хай поможуть тобі друзі, бо опинишся в калюжі.
(переходять болото)
         Другий водяник: Та йдіть, море синє знайдіть.
         Третій водяник: Рибок зараз викликайте,
В них дорогу запитайте.
         Котигорошко: Рибки золоті, з‘явіться враз!
Рибки золоті, виручайте нас!
(водяники йдуть, виходять рибки, виконують танок)
         Котигорошко: Рибки нам допоможіть!
Шлях до царства покажіть,
Ми прийшли до вас сюди,
Нептуна щоб віднайти.
         Перша рибка: Серед моря широкого є острови,
Що не бачили льоду, морозу снігів.
Там захоплива музика лине щодень
І русалоньки прекрасні співають пісень.
         Друга рибка: А нептун дуже любить чарівні пісні,
Тож шукай його там — не на водному дні….
(звучить музика 4 рибки пливуть)
         Котигорошко: 1, 2, 3,3, 2,раз —
Чарівний острів, відкрийся для нас!
(виходить Нептун (дорослий) та русалоньки)
         Нептун: Острів цей — це просто клас,
Танці тут, пісні весь час.
А це мої милі русалоньки!
Вони мене звеселяють,
Танцюють і співають!
(русалки виконують танок, виходить Котигорошко)
         Котигорошко: Добридень, Нептуне й русалоньки!
Прийшов я до вас воду цінну шукати.
Де ключ водяний мені можна дізнатись?
         Русалоньки: Той ключ сам Нептун грізний охороняє
І близько нікого не підпускає!
(Нептун сідає на трон)
         Нептун: Я — могутній цар,
Водних хвиль я государ.
Щось повіяло бідою,
Не жартуйте ви зі мною,
Що ж ви люди наробили,
Все довкілля забруднили,
Як посміли ви так жити?!
Ще й ключа в мене просити!?
         Нептун: Ану геть звідси! А то покличу своїх вірних слуг-охоронців!
         Котигорошко: Могутній Нептуне! Владико морів і океанів, річок, озер і струмків!
         Котигорошко: Не треба охоронців! (читає вірш про Природу)
Ми здолали важку путь,
Аби воду повернуть,
Хоч природі завинили,
Сповна лиха наробили,
Тепер знаєм, що вода,
Як сонце, душу гріє.
Ніщо без неї не росте і кожен їй радіє!
Ти змилуйся і нас прости!
Ключ водяний нам поверни!
(до Нептуна і Котигорошка виходять діти з залу)
         1Дитина: Присягаємося край наш рідний над усе любити,
Берегти його природу і для нього жити.
         2 Дитина: Присягаємося воду ми оберігати!
Браконьєрам нашу рибу нищить не давати.
3 Дитина: Обіцяємо сміттям ріки не бруднити,
В них водичку не мутити!
         4 Дитина: Ми всі - господарі природи, тож збережемо її вроду.
         5 Дитина: Світ прекрасний навколо тебе –
Сонце ясне і синє небо,
Птахи і звірі, гори і ріки –
Нехай так буде завжди, повіки!
Ведуча: Нехай людина добро приносить, бо світ навколо любові просить!

Немає коментарів:

Дописати коментар